4 اکتبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که مکملGABA  پاسخ قند خون پس از غذا را در افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند(پیش دیابت)، بهبود نمی بخشد .این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر مکمل خوراکی گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) بر هموستازی گلوکز در افراد مبتلا به پیش دیابت که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، انجام شد.

در حالی که GABA به عنوان یک انتقال دهنده عصبی درون زا شناخته می شود، می توان آن را از منابع غذایی مانند گوجه فرنگی و غذاهای تخمیر شده نیز به دست آورد. تحقیقات قبلی در مدل های جوندگان، مزایای بالقوه ی مکمل GABA خوراکی را بر کنترل قند خون و سلامت قلب و عروق نشان داده بود. اما آیا این مزایای بالقوه برای انسان ها نیز قابل ترجمه است یا خیر، نامشخص بود.

این کارآزمایی تصادفی، کنترل شده با دارونما، دوسوکور، با بازوی موازی شامل 52 شرکت کننده مبتلا به پیش دیابت، 50 تا 70 ساله با شاخص توده ی بدنی 25 کیلوگرم بر متر مربع و بالاتر بود. گروه مداخله 500 میلی گرم گابا سه بار در روز و گروه کنترل دارونما را به مدت 95 روز دریافت کردند.هدف اولیه این مطالعه ارزیابی اثر مکمل GABA بر پاسخ قند خون پس از تست تحمل گلوکز خوراکی(OGTT)  بود.

نتایج:

این تحقیق نشان داد که مصرف مکمل GABA به مدت 95 روز منجر به تغییر قابل توجهی در پاسخ قند خون پس از غذا در مقایسه با گروه دارونما نمی شود. پس از تصحیح نرخ کشف کاذب، هیچ یک از معیارهای پیامد ثانویه، از جمله غلظت گابا در پلاسمای ناشتا، اثرات قابل توجهی از مداخله گابا در سطح گروه نشان نداد.

با این حال، محققان خاطرنشان کردند که ممکن است تحقیقات بیشتری در جمعیت های مختلف مورد نیاز باشد. به عنوان مثال، بررسی اثرات GABA در افراد مبتلا به دیابت پیشرفته یا سایر اختلالات قلبی متابولیکی می تواند بینش های ارزشمندی ارائه دهد.

در حالی که در این مطالعه تأثیر قابل توجهی از مکمل GABA بر کنترل قند خون در افراد پیش دیابتی دیده نشد، تحقیقات مداوم در مورد مداخلات غذایی و مکمل ها برای مدیریت خطر دیابت برای شناسایی استراتژی‌های موثر برای پیشگیری و درمان این وضعیت شایع، ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/gaba-supplementation-fails-to-improve-blood-sugar-control-among-adults-with-prediabetes-118293